På Skilpadda er en gjeng med nysgjerrige, glade og aktive barn og voksne. Vi er glade i å bruke kroppen og trenger boltre plass for og være fysisk aktive. Miljøet inne på avdelingen er derfor tilrettelagt for å kunne hoppe, klatre, dra og skyve. Gjennom disse aktivitetene skjer det mye fint samspill barna imellom. De hermer, ler sammen, lærer av hverandre og finner hverandre gjennom en felles interesse.
I vårt fysiske innemiljø er vi opptatt av å legge til rette for gode møteplasser, hvor vi har mulighet til å møtes rundt «det tredje». Dette kan være rundt et vannbord, ved en malevegg, konstruksjonslek som ombruksmateriell, magneter eller trille baller gjennom et rør. Her kan gode relasjoner oppstå.
På Skilpadda handler mye om førstehånderfaringer. Vi introduserer barna for nye og ulikt materiale for aktivitet og teknikker. Vi observerer og er med barna på det første møte hvor det utforskes. Barna er nysgjerrige og blir fascinerte og vi voksne er til stede. Vi setter ord på ting, og tar hele tiden del i de magiske øyeblikkene som oppstår i møte med det nye de oppdager. Vi er opptatt av å ha materialer og aktiviteter som skaper interesse og inviterer til ulik lek, men også materiell som innbyr til utforskning. Barna skal få mulighet til å bruke alle sansene i møte med marialer og aktiviteter og få bruke hele kroppen. Akkurat slik kan de minste barna lære om verden rundt seg.
Vi trives godt ute, og tilbringer derfor mye tid ute i barnehage og på tur. I skogen skapes det mange fine opplevelser. Vi møtes rundt ei maurtue, i blåbærlyngen, ser dyreliv på nærhold som ei marihøne på hånda eller hestene som bor i nærheten av barnehagen. Lydene ute er kjente for barna og gir trygghet. Omgivelsene ute gir mange muligheter til å bruke kroppen. Barna får mestringsopplevelser alene eller sammen med andre ved å utforske. Sammen gjør vi oppdagelser som gjør at vi blir kjent med naturen og blir glad i den.
Vi deler oss ofte i mindre grupper for både lek og aktiviteter. Dette gir oss roligere dager og bedre tid til hvert enkelt barn – for å kunne se og møte deres ulike behov. Vi har fokus på å se og anerkjenne barna og deres følelser. Vi voksne er til stede for å støtte og hjelpe barna til å sette ord på følelsene i alle situasjoner. Vi hjelper dem til å sette grenser for seg selv samtidig som de skal respektere andres grenser. Vi er opptatt av og sammen finne gode verktøy for de ulike situasjonene de møter og hvordan vi gjør det på best mulig måte.